روزهای بود و نبود مترو برای شهرهای اقماری تهران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهر جدید پرند و آدرسwww.parandmelk.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ساخت مترو در شهرهای اقماری پایتخت پس از سال ها هنوز وضع مبهمی دارد.

متروی تهران - پرند، متروی تهران - ورامین - گرمسار و متروی تهران - پردیس گرچه در دهه اخیر همواره در وعده‌ها و پیش‌بینی‌های دولت جزو سرفصل‌ها بودند اما سخنان و عملکرد دولت یازدهم نشان می‌دهد تمایل چندانی برای توسعه متروی اقماری تهران وجود ندارد.

براساس قانون، دولت مسئول تأمین هزینه‌های توسعه مترو در شهرهای اقماری تهران است و در راه اجرا، شهرداری تهران را به‌عنوان پیمانکار برگزیده بود اما هزینه طرح‌های مذکور را تأمین نمی‌کند. دولت در آخرین تصمیم در آخرین روز کاری سال گذشته طرح ساخت متروی تهران - ورامین - گرمسار به طول 110کیلومتر را به راه‌آهن سپرد تا به جای مترو، قطار حومه‌ای در یکی از اصلی‌ترین خطوط اقماری پایتخت به‌کار گرفته شود.

سیدحسین هاشمی ، استاندار تهران شب‌دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی در این‌باره اعلام کرد: «می‌خواهیم حمل‌ونقل ریلی و مترو را برای اتصال شهرستان‌ها به هم انجام دهیم و دولت حمایت کامل را برای بخش خصوصی انجام خواهد داد.» وعده دولت درباره به‌کارگیری مترو در شهرهای اقماری تهران در شرایطی عنوان شده که هنوز سرنوشت هیچ‌یک از خطوط متروی اقماری مشخص نشده و تکمیل روند ساخت آنها ابهام دارد. عملکرد نامشخص دولت در متروی شهرهای اقماری تهران درحالی است که تاکنون میلیاردها تومان بودجه عمومی کشور صرف مطالعه و آغاز ساخت این پروژه‌ها شده و مشخص نیست اقلام هزینه شده، با جابه‌جایی یا تعطیلی طرح‌های مترو چه خواهد شد.

  • ۶‌ماه و 400میلیارد

متروی شهر جدید پرند براساس آخرین اعلام، ۸۰ درصد در بخش زیرسازی و روسازی پیشرفت فیزیکی داشته است و برای تکمیل ۲۰درصد باقیمانده این پروژه ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر این اعتبار تأمین شود، این پروژه در سال‌جاری تکمیل خواهد شد. هابیل درویش، مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره وضعیت متروی شهر جدید پرند می‌گوید: اگر منابع تکمیل این پروژه اختصاص پیدا کند و مشکل اعتباری آن رفع شود، متروی پرند طی ۶‌ماه کاری به بهره‌برداری می‌رسد.

  • 64‌ماه متروسازی

عملیات اجرایی پروژه متروی شهر جدید پرند از 64‌ماه پیش یعنی بهمن‌ماه سال‌۸۸ آغاز شد تا حمل‌ونقل عمومی پایتخت برای اتصال به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و شهر پرند بهبود یابد. از دیگرسو پروژه متروی تهران - پرند، پروژه‌ای مهم و استراتژیک برای اتصال تنها فرودگاه بین‌المللی تهران محسوب می‌شد اما دولت به‌رغم تمام وعده‌ها هنوز پرداخت‌های مالی خود برای تکمیل این حمل ونقل پرمخاطب را به فرجام نرسانده است.

  • وعده‌ای که به سامان نرسید

در سال‌های اخیر وعده‌های مکرر رئیس‌جمهور سابق و دولت دهم موجب شد بسیاری از جمعیت ساکن فعلی پرند، با پشتوانه «متروی در حال احداث» در پرند مسکن گزینند. بدین سبب مترو به اولویت اصلی و صد درصدی شهروندان پرند تبدیل شده تا از مشکلات و سختی‌ها در شبکه حمل‌ونقل شهری واستفاده از ناوگان اتوبوسرانی و خودروهای شخصی و تاکسی‌ها رهایی یابند. از سوی دیگر نامگذاری پرند به‌عنوان پایتخت مسکن مهر کشور باعث شد تمایل متقاضیان به سکونت در این منطقه افزایش یابد و این امر موجبات جذب سرریز جمعیتی در این شهر را فراهم کند.

براساس طرح جامع شهری، پرند باید ۷۰۰هزار نفر جمعیت را در خود جای دهد. ساخت متروی شهر جدید پرند و فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) براساس طراحی‌ها از نوع برون شهری به طول 52کیلومتر با طویل‌ترین پل متروی کشور به طول 700متر و 2بانده پیش‌بینی شده بود.

عباس گرامی، معاون عمرانی شرکت متروی تهران نیز معتقد است محدودیت مالی، شرکت متروی تهران را به‌عنوان پیمانکار با مشکل مواجه کرده که در این خصوص، به محض انجام توافقات و تأمین منابع مالی، توسعه اقماری خطوط نیز به اجرا در‌خواهد آمد و طی 2سال به اتمام خواهد رسید. برای نمونه علاوه بر توسعه خطوط متروی پرند و ورامین، برای توسعه خط ۲ مترو به سمت سرخه حصار و پس از آن شهر پردیس نیز برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته اما همه‌‌چیز منوط به همکاری و عمل دولت به تعهدات است.

  • آیا متروی تهران - پرند هم تعطیل می‌شود؟

10آبان سال گذشته بود که یکی از اعضای دولت در ایستگاه قطار ورامین صحبت از قطار حومه‌ای به جای مترو کرد. چند‌ماه بعد هیأت دولت با مصوبه‌ای این تصمیم را تأیید کرد تا مترو به ورامین و گرمسار نرسد. درباره متروی تهران- پرند نیز این ابهام وجود دارد که طرح تعطیل و به جای آن قطار راه‌اندازی شود. وزیر راه و شهرسازی ‌ 27آبان 93 از اتصال خط آهن تهران ـ قم به متروی پرند خبر داد. عباس آخوندی ‌‌ در سفر به استان قم گفت: خط آهن تهران-قم به متروی فرودگاه امام خمینی (ره) متصل می‌شود و راه‌آهن مأموریت دارد تا موضوع اتصال مستقیم فرودگاه امام‌خمینی(ره) را به فرودگاه مهرآباد از طریق ریل بررسی کند. البته تاکنون مصوبه‌ای از هیأت دولت درباره تعطیلی متروی پرند به گوش نرسیده اما با روند بی‌اعتنایی دولت به متروی اقماری تهران، گمان تعطیلی متروی پرند نیز تقویت می‌شود.





:: موضوعات مرتبط: مترو شهرجدیدپرند , ,
:: برچسب‌ها: شهرجدیدپرند،مسکن مهر پرند،املاک پرند ,
:: بازدید از این مطلب : 566
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : عارف کریمی
ت : چهار شنبه 20 خرداد 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');